Broers de Pijper gaan met groene middelen voor hoogste kwaliteit aardappels

‘Aardappels voor handelaren en supermarkten in de regio’

Broers Martin (41) en Marcel (28) de Pijper zijn met hun bedrijf in Hellevoetsluis jaarlijks goed voor zo’n 1.500 tot 2.000 ton aardappelen. Daarvan wordt 90 procent lokaal en regionaal verspreid. In de supermarkten in de omgeving, die ze zelf beleveren, hebben ze zelfs hun eigen plek. Dat vraagt om flexibiliteit én een product van de allerbeste kwaliteit.

Tien verschillende rassen

Ze zijn de derde generatie De Pijper die op het bedrijf in Hellevoetsluis actief is en vormen een maatschap met vader Bram (70). Martin is sinds 2007 betrokken, Marcel volgt zo’n anderhalf jaar geleden. ‘Akkerbouw met specialisatie in tafelaardappelen’, vat Marcel samen wat ze doen. ‘Van de 90 tot 95 hectare die we hebben, gebruiken we zo’n 30 tot 35 hectare voor het poten van aardappelen.’

Liefst tien rassen komen jaarlijks van het land. Iets dat in de loop der jaren zo is ontstaan, aldus Marcel. ‘Leveranciers vinden het fijn als ze voor veel soorten terechtkunnen op één plek. Dat is ook voor ons goed, omdat ze dan graag terugkomen.’

De hoofdrol is voor de Frieslander, die populair blijkt in de directe omgeving. Marcel daarover: ‘Tot maart kiezen consumenten specifiek voor dat ras en pas als die niet meer beschikbaar is, stappen ze over.’

Samenwerking

Naast aardappelen komen ook zaaiuien, erwten, wintertarwe, mais, suikerbieten en plantuien van het land. Opvallend is dat 90 procent van de oogst lokaal en regionaal wordt afgenomen. Hun aardappelen liggen in tal van supermarkten op Voorne-Putten, waarvan Hellevoetsluis onderdeel uitmaakt.

‘We hebben ons eigen plekje’, vertelt Martin. ‘We leveren de aardappelen geborsteld aan, niet gewassen. Verder leveren we aan voornamelijk groothandels en marktkoopmannen in een straal van 30 kilometer rondom Hellevoetsluis.’

Hoe dat zo is ontstaan? Marcel: ‘Een paar jaar geleden startten we met collega-ondernemers Proefschuur, een initiatief om producten uit de regio regionaal onder de aandacht te brengen. Helaas bloedde dat dood. Vervolgens zijn wij door supermarkten benaderd met de vraag of ze onze aardappelen konden verkopen.’

De broers zijn erg positief over die samenwerking. Ook omdat daarvoor geen stevige prijsonderhandelingen nodig waren. ‘Wij hebben onze prijs, zij zetten daar hun marge bovenop en zo heb je twee tevreden partijen.’

De levering verzorgen ze zelf en dat vraagt nog wel eens om flexibiliteit. ‘Als je op het land aan het oogsten bent, de telefoon gaat en je de vraag krijgt of je over vier uur kunt leveren’, legt Marcel uit. ‘We doen alles namelijk hoofdzakelijk met zijn drieën.’

Kwaliteit van de aardappel verhogen

Dat hun producten in de retail terechtkomen, betekent eveneens dat deze optimaal van kwaliteit moeten zijn. En dan helpt het niet als je in je aardappelvelden erg veel last hebt van ritnaalden.

Via verkoopadviseur Emiel Noordermeer (28) van CZAV worden ze gewezen op de biostimulant Tercol van Pireco. Het product zorgt voor een betere kwaliteit van de aardappel en voor balans rondom de wortelzone. ‘Marcel en Martin gebruiken Nemathorin, maar dan mogen ze pas 120 dagen na gebruik oogsten. Omdat Frieslanders korter op het veld staan, paste dat niet.’

Noordermeer onderstreept het belang van goede groene middelen. ‘Gezien de ontwikkelingen binnen de chemie gaan we die in de nabije toekomst steeds harder nodig hebben. Ondernemers zien dat ook en wij vinden het belangrijk dat we daarin voorlopen.’

Het vraagt om een andere manier van werken, zo benadrukt de adviseur. ‘Als je chemie toepast, dan is de werking van de producten voor iedereen duidelijk. Wie groene middelen inzet, doet dat om de kwaliteit van het gewas te verhogen.’

Ritnaalden

In Hellevoetsluis starten ze twee jaar geleden met een proef op een klein stuk grond. ‘We hadden een enorm hoge ritnaaldendruk, er werd zelfs een perceel afgekeurd. Vorig jaar hebben we 3,5 hectare gedaan in samenwerking met Pireco, dit jaar is dat gegroeid naar negen hectare. We voegen de Tercol toe als granulaat bij het poten en spuiten daarna twee keer na.’

Over de resultaten zijn ze zeer tevreden: vorig jaar was het gemakkelijk sorteren. ‘Het mooie is dat Marcel en Martin alle aardappelen zien die van het land komen, omdat ze zelf de sortering doen’, benadrukt Noordermeer. ‘Daardoor weten ze ook wat de invloed op het resultaat is van de middelen die ze gebruiken.’

Hoewel ze gangbaar en groen nu nog combineren – ‘Dit jaar nog één perceel met Nemathorin*’ – kijken ze naar de mogelijkheden om over te gaan op enkel natuurlijke producten. Martin daarover: ‘Je merkt aan alles dat we als ondernemers toch een beetje die kant op worden gedrukt. Het vraagt om een andere manier van werken, maar dat hoort ook bij ondernemerschap.’

Zich zorgen maken, doen de broers niet. ‘Het is een roeping’, lacht Marcel. ‘Ik ben er als kind in meegezogen en heb nooit getwijfeld om toe te treden tot de maatschap.’ Martin knikt: ‘Ik heb al het een en ander meegemaakt. Het zijn cycli en de kracht is om bedreigingen om te zetten in uitdagingen en – uiteindelijk – kansen.’

Tekst: Rik Leonards

*Nemathorin is een handelsmerk van Syngenta.

Geschreven door jouw adviseur

Job Simmes

Job Simmes

Technisch adviseur akkerbouw & Marketing

j.simmes@pireco.nl

Besproken producten

Deel dit item

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief waarin we je op de hoogte houden over nieuwe producten en de ervaringen van anderen. We zullen je niet wekelijks een mail sturen maar juist eens in de zoveel tijd.

Welke producten passen bij jou in het teeltsysteem?

Samen met jouw teeltadviseur denken we daar graag over mee.

Job Simmes

Job Simmes

Specialist op het gebied van akkerbouw. Ook marketing en communicatie is hem niet vreemd. Samen met zijn klanten met de poten in de klei, dan is Job tevreden.